Block.

Jag skriver Morgonsidor, varje morgon, eller nästan. Tre sidor i en vanligt A4-block. Jag gör det till frukosten. Tanken för att skriva det första en gör på morgonen, för hand för att det finns en koppling mellan tanken och handens rörelser i skrivandet. Morgonsidorna är Julia Camerons idé och jag har hållit på sedan tidigt förra våren. Ett otroligt bra sätt att formulera saker inför sig själv, ett rum, ett utrymme där jag kan slänga ur mig alla möjliga tankar och idéer, klagomål, ängslor och längtor. Eftersom jag "ska" skriva tre sidor får jag ibland tvinga mig att skriva jag vet inte vad jag ska skriva nu eller nu-är-det-bara-två-sidor-kvar men genom att hålla fast vid skrivandet kommer strax en ny tanke, ett nytt spår som jag inte visste att jag ville skriva. Jag tror att det stämmer, det som Cameron säger, att jag genom att skriva morgonsidor kommer närmare både mitt skrivande men också mina drömmar, vad jag vill, att jag formulerar det som jag vill göra, och därigenom enklare faktiskt kan göra det. Att genom att uttala dolda grejer, för mig själv, kan jag säga "jaså, vill jag det? ja men då är det la bara att göra."

Tidigare, innan morgonsidorna, har jag använt alla möjliga skrivböcker. Små, stora, sladdriga, inbundna, linjerade eller blanska blad. Jag har ritat och skrivit och antecknat möten och dikter och tjyvlyssningar från bussar och tåg och flyg. Men morgonsidorna har jag hela tiden skrivit i A4-block. När jag nu inte hade fler hemma plockade jag fram en mindre bok, från ett fackmöte, eftersom fackets logga står på framsidan, med spiralrygg. Oj vad obekvämt det är att skriva i en sådan. Handen får inte plats, inte armen heller. Jag kan inte vila armen, skrivandet, i blocket. Och så är sidorna så små. Jag skriver 4-5 visserligen, men det är inte samma sak. Jag tänkte uthärda, eftersom jag nu börjat. Men sedan ska jag fylla på med gamla hederliga skrivblock.

Dagens boktips: Moa Martinsons I egen sak – Noveller, kåserier, artiklar och brev. En samling skriverier utan skygglappar av denna fantastiskt smarta och politiskt medvetna skrivare. Läs!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2019!

short story submission