skrivböcker

Bland nylånad litteratur har jag börjat läsa Ray Bradburys Zen in the Art of Writing. En författargubbe, jag vet. Han tar nästan bara mansexempel men han skriver inspirerande. Får skrivandet att låta lätt! Och bekräftar käsnlan jag gått stenhårt på de senaste åren: att följa sina drömmar kan aldrig gå fel! Och dt låter ju också "lätt". Jag vet. Och på någor vis klichémässigt. Gör det du vill så blir du fri. Ja, men fri blir ingen om hen gör allt annat än det hen vill. Därför tror jag på sådana "lätta" grejer, när det gäller kreativitet likaväl som annat. Vill du skriva – skriv. Sedan kommer Bradbury med lite fåniga tips som att skriva tusen tecken om dagen, eller var det tusen ord?, och han refererar till en i Sverige inte existerande marknad för noveller. Tyvärr. Eller känner du till novellställen? Jag delar gärna med mig av kunskapen att Livsmedelsarbetareförbundets facktidning "Mål & Medel" både publicerar och betalar för noveller, men annars verkar alla hänvisade till gratisarbetet. Eller känner du till platser, rum för novellistik? Men Bradbury kommer också med fantastiska list-tips om att skriva listor, om en vill testa att skriva skräck exempelvis sådant som man var jätterädd för som liten, och sedan börja med en av dem. Han beskriver hur han ofta börjar med en sorts prosalyrik och sedan efter någon sida övergår texten till en berättelse där en karaktär kliver fram och säger, det där är precis vad jag tycker, eller gjorde eller vad det nu är. Jag uppfattar hans "metod" som stora delar av tilltro till att det där kommer att ske, bara en skriver. Och på något annat sätt kan ju inga skrivarmirakel ske :) Jag läser hungrigt vidare. Det kliar i skrivarnerverna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2019!

short story submission